Arbetsmarknaden inom digital marketing

Det var inte allt för många år sedan det inte ens fanns en arbetsmarknad specifik för just digital marknadsföring, medan det idag är en av de branscher som kanske växer störst. Alla stora och seriösa företag har en avdelning för marknadsföring, och idag är det inte ovanligt att den digitala marknadsföringen är den största biten av ett företags marknadsföring.

Idag är det inte alls ovanligt att du hittar platsannonser på jobb med namn så som “social media manager” och liknande. Både stora och mindre företag behöver ofta en eller flera anställda som helt enkelt tar hand om deras sociala kanaler, för det är där företagen syns idag och det är där deras marknadsföring till största delen sker.

Kunskap är viktigt

Arbetsmarknaden inom digital marknadsföring är stor, men det finns också många som vill jobba med det. Därför är det viktigt att du som vill arbeta med digital marketing har goda kunskaper i ämnet, marknadsföring digital är mycket mer än att endast lägga ut inlägg på sociala medier och skapa content i exempelvis en blogg eller på en hemsida.

Du behöver visa att du kan både göra analyser och utvärderingar, att du har kunskaper i att identifiera kundgrupper, kunna använda verktyg för digital marknadsföring och mycket mer. Du som har all denna kunskap, har en mycket ljus arbetsmarknad framför dig. Du är behövd och fler och fler företag kommer att förstå vikten av digital marknadsföring gjord av kunnig personal.

Promota dig själv

Större företag kan ofta ha platsannonser ute där de söker efter ny personal som ska arbeta med digital marknadsföring, självklart kan du söka en av dessa tjänster. Men du kan också välja att promota dig själv, genom att vända dig till företag du vill arbeta med och övertyga dem om varför de behöver digital marknadsförare, och hur du kan öka deras lönsamhet.

Många som arbetar med digital marknadsföring är frilansare, eller egna företagare och arbetar som konsulter hos flera olika företag. Det här kan vara smart eftersom mindre företag kan ge dig mer fria händer, men oftast har de inte tillräckligt stort behov för att anställa en person på heltid för detta arbete. Mer flexibelt för dig som digital marknadsförare!

Övergripande och spetskunskap

Eftersom fler och fler hela tiden vill arbeta med digital marknadsföring är det viktigt att du hittar något som gör att just du sticker ut från mängden. Självklart är det jätteviktigt att du har övergripande och grundläggande kunskaper inom marknadsföring, du behöver ha kunskap om målgrupper, lönsamhet, analyser och så vidare. Men det kan också vara bra med en spetskompetens.

Du kan välja exempelvis att rikta in dig på just sociala medier, då behöver du inte heller bli bäst på sökordsoptimering. Välj en spetskunskap, se till att du blir riktigt vass på den och har en plan på hur just du ska sälja in dig hos företag, precis som med alla jobb som söks egentligen. Varför ska de välja just dig?

Håll dig uppdaterad

En mycket viktig sak för att du ska ha en plats i denna arbetsmarknad är att du hela tiden håller dig uppdaterad. Digital marknadsföring är en bransch där trender, mönster och beteenden skiftar otroligt snabbt, därför är det av yttersta vikt att du hela tiden håller dig à jour med utvecklingen. På internet sker allting mycket snabbt idag, men självklart är kontinuitet även viktigt.

Distansarbeten

Arbete med digital marknadsföring är inte enkelt, men för dig som har ett genuint intresse är utsikterna goda. Något som blir allt mer vanligt är inom digital marknadsföring är distansarbete. Eftersom det mesta arbetet sker via dator, väljer många företag att anställa på distans. På så vis kan de få tag på den allra bäst lämpade, inte bara den bäst lämpade på samma geografiska plats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *