Fördelar och nackdelar med digital marketing

Det finns många fördelar med digital marknadsföring, bland annat den stora räckvidden och de många valmöjligheterna när det gäller kanaler. Dock finns det såklart även en del nackdelar, inte minst när det gäller kostnad, tid och synlighet. Nedan ska vi titta närmare på några av de främsta fördelarna och nackdelarna med marknadsföring via olika digitala kanaler. Vi börjar med att titta på prislapparna.

Att annonsera digitalt behöver inte innebära stora utgifter, faktum är att det oftast är mycket billigare än marknadsföring via både tv och radio. Men är du inte villig att lägga ut större summor på din marknadsföring, kommer det troligtvis innebära att du måste lägga mycket av din tid på marknadsföringen istället. Och som många företagare vet, är tid också pengar.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, eller SEO som det ofta kallas, innebär att ett företag anpassar sin hemsida och sitt innehåll efter sökmotorernas riktlinjer. Eftersom Google är den största sökmotorn idag väljer många att skapa hemsidor som Google föredrar, det vill säga snabba sajter med lättillgänglig information, för att klättra högre upp bland sökresultaten. På så sätt kan företag enklare nå köpsugna kunder.

Fördelen med SEO är att det är ett billigt sätt att nå potentiella kunder. Detta eftersom du jobbar med specifika sökord, till exempel “billiga vinterdäck”, för att nå specifika köpare. Nackdelen är att konkurrensen är hög och att det kan ta lång tid innan du ser resultat. Dessutom måste du jobba med SEO kontinuerligt för att behålla din position bland sökresultaten.

Sökmarknadsföring

Sökmarknadsföring, SEM, låter likt SEO, men den enda likheten är målet är att hamna högt bland sökresultaten, vilket går extra snabbt med SEM. Detta eftersom du betalar för att synas högst upp på vissa sökord, till exempel “teckna hundförsäkring”. Här betalar du varje gång en kund klickar på din hemsida. På så sätt kan du snabbt göra dig synlig bland potentiella kunder.

Nackdelen med SEM är att först och främst att det kostar pengar. Om många kunder klickar på din annons kan det bli dyrt, plus att det inte ens är säkert att det leder till ett köp. Dessutom är det många som ignorerar de hemsidor som är markerade som annonser i sökresultaten och går direkt vidare till de organiska resultaten.

Annonsering i sociala medier

En vanlig kanal för digital marknadsföring är annonsering via sociala medier, till exempel Facebook Ads eller via Instagram. Fördelen med denna annonsering är att den inte behöver kosta mer än du själv vill, då du anpassar din annons på egen hand, och att du kan nå specifika målgrupper på ett effektivt sätt. Dessutom kan du följa resultaten av din annons i realtid.

Dock finns det även vissa nackdelar med denna typ av digital marknadsföring. Dels finns alltid risken för att många ignorerar annonsen eller helt och hållet blockerar annonser i sitt flöde. Det är inte heller säkert att ett klick leder till ett köp. Dessutom har vissa kanaler restriktioner för vissa typer av säljande annonser, så du kan inte göra reklam för vad som helst.

Att sticka ut i mängden

Sist men inte minst är en nackdel med digital marknadsföring konkurrensen. Det finns mängder av företag idag och majoriteten av dem gör reklam på nätet. Därmed är det lätt att försvinna i mängden, om du inte är unik eller har mycket kapital att lägga på marknadsföring. För att synas är det viktigt att vara unik och tyvärr är detta ingen enkel uppgift.

Sammanfattning

Det finns många för- och nackdelar med att marknadsföring via digitala medier, men i det stora hela överväger helt klart fördelarna nackdelarna. Det finns en kanal som passar alla, oavsett budget, även om det oftast går bättre för företag med större kapital. För att öka chanserna att synas är det viktigt att vara unik och att tänka långsiktigt, inte minst om du sysslar med SEO.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *