Hur ser framtiden ut för digital marketing?

Digital marketing, även kallad digital marknadsföring, är marknadsföring som sker via digitala kanaler som mobiltelefoner, datorer och surfplattor.

Marknadsföringen kan ske i sociala medier, hos sökmotorer som Google och på flera andra sätt. Målet med den digitala marknadsföringen är ofta att leda användarna till företagets hemsida och där konvertera dem till konsumenter. Det kan även vara att skapa medvetenhet för en produkt eller tjänst. Den digitala marknadsföringen har på många sätt ändrat spelreglerna för företag världen över. Idag måste de flesta företag ha en tydlig strategi för den digitala biten. Tekniken utvecklas ständigt vilket gör att företag måste vara beredda att anpassa sig efter rådande och framtida trender och teknik.

  • Artificiell Intelligens
  • Online & Offline integreras med Virtual Reality
  • Skräddarsytt för individen

Artificiell Intelligens

De senaste åren har artificiell intelligens, ofta förkortat AI, varit på allas läppar. Vi har dock bara sett början av AI och i framtiden kommer denna teknik att spela stor roll för den digitala marknadsföringen. Idag ser vi bland annat chatbots som med hjälp av AI automatiskt svarar på frågor från konsumenter. Denna automatiserade kundtjänst är ett tydligt exempel på hur tekniken tar över uppgifter som tidigare utfördes av människor. Dessa “digitala hjärnor” kommer att ta över allt fler uppgifter i framtiden vilket kommer att effektivisera marknadsföringen och andra områden hos de företag som aktivt jobbar med AI.

AI har den stora fördelen att den samlar in konsumentdata och hjälper oss förstå hur konsumenterna hittar företag och beslutsprocessen går till. Denna data kan användas till att bättre förstå målgruppen och således optimera marknadsföringskampanjerna och kanalerna. I framtiden kommer vi se fler självoptimerande kampanjer, vilket innebär att AI kommer att analysera och tänka åt oss och komma fram till den bästa kampanjen för målgruppen. Detta innebär att du som företagare kommer att kunna kommunicera mer effektivt med din målgrupp och ge dem ett bättre och mer anpassat erbjudande, vilket i sin tur leder till en bättre användarupplevelse och förhoppningsvis ökad försäljning.

Online & Offline integreras med Virtual Reality

Idag pratar vi mycket om online och offline. Online är tiden vi spenderar på digitala plattformar och offline är det som vi även kallar den verkliga världen, alltså den fysiska världen. I takt med att vi spenderar allt mer tid online, det vill säga på mobilen, datorn eller surfplattan, desto mer verklig blir denna digitala värld. Gränsen är inte längre lika tydlig som den en gång var. Tekniska innovationer gör att den fysiska och digitala världen blir mer integrerade och så småningom kommer att vara mer eller mindre samma värld. Idag är vi i princip uppkopplade online hela tiden, samtidigt som vi är närvarande i den fysiska världen.

Virtual Reality, även förkortat VR, är ett exempel på hur den digitala och fysiska världen integreras. Vi har sett mycket VR de senaste åren, men denna teknik kommer att utvecklas och ta allt mer plats i framtiden. VR är en datorteknik som simulerar en miljö där användaren upplever en annan värld. Användaren bär ofta ett par anpassade glasögon och headset för att för att uppleva denna virtuella värld, men VR kan även upplevas utan denna utrustning. Ett exempel är att företag kan visa sina produkter i VR-klipp och 360 video. VR ändrar sättet att engagera och kommunicera med användarna och vi kommer att se mycket mer VR i framtidens marknadsföring.

Skräddarsytt för individen

Den nya tekniken ger oss möjlighet att förstå vår målgrupp och konsumenterna på djupet. Dagens konsumenter lämnar mängder av digitala fotavtryck vilka kan analyseras och användas för att förbättra konsumenterbjudandet. Den snabba tekniska utvecklingen skapar möjligheter att skräddarsy och individanpassa användarupplevelsen och erbjudandet. Dagens digitala konsumenter spenderar allt mer tid online, men samtidigt exponeras dem för extremt många erbjudanden. Därför kommer det vara ett krav att skräddarsy erbjudandet till varje enskild individ. Det gäller att erbjuda rätt produkt och tjänst i precis rätt tillfälle och på rätt plats. Detta har vi redan sett i form av Googles Micro Moments och framtidens digitala marknadsföring kommer innehålla mer av detta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *