Ledande profiler inom digital marketing

När vi för tio år sedan hörde talas om någon som bloggade eller skrev dagbok på nätet så var vi nog många som höjde på ögonbrynen. Många var nog det som trodde att det bara var en tillfällig fluga. Den digitala marknaden har fullkomligt exploderat och med det också privata profiler som snabbt tog plats och utrymme. Många varumärken använder idag så kallade influencers för att göra reklam för sina nya produkter. Här finns plats för alla olika karaktärer och personer med både bra och mindre bra syften. Framför allt har vi märkt att tjejerna tagit stor plats.

  • Digital Marketing har växt explosionsartat
  • På nätet finns plats och utrymme att vara både personlig och professionell
  • Kvinnorna tog snabbt plats i den digitala världen
  • Idag är Digital Marketing ett naturligt inslag i marknadsföring av tjänster och produkter

Digital marketing påverkar alla

Den stora skillnaden med digital marknadsföring är att vi konsumenter själva väljer vad vi vill se och vilka vi följer. Till skillnad från tv eller radioreklam som är samma för alla. Därför är det viktigt att företagen känner till sin målgrupp. Många klädföretag, smink och liknande använder sig av influencers så som Alexandra Bring, Ida Warg, Sanne Alexandra med flera då dessa har följare som är mycket intresserade av sådant. De har alla flera hundra tusen följare på sina Instagram och får ständigt in nya samarbeten. Inom träning är Rachel Brathen även kallad Yoga_Girl en av de största med över 7 miljoner följare.

Det som utmärker dessa profiler är att de allesammans är mycket högljudda, kaxiga och intelligenta. Vem hade hört talas om Clara Henry innan hon steg upp på Melodifestivalens scen som programledare? Ganska många visade det sig. En av tjejerna som satte svensk digital marknadsföring på kartan var Isabella Löwengrip, eller Blondinbella som hon kallar sig i sociala medier. Hon anses ofta vara den första influencern och fick myndigheterna att sätta både en och två regler på vad som fick göras, sägas och säljas i sin privata sfär. Du hade inte längre ett privat konto när följarna i antal översteg 100 000 personer.

Fler viktiga personer som satte digital marketing i rullning och låter den rulla vidare

En annan stor kanal som många utnyttjar är YouTube. En av de första svenskarna som blev kända där var Pewdiepie eller Felix Kjellberg som han egentligen heter. Han tjänade helt enkelt pengar på att lägga upp videos där han spelar olika dataspel. En annan stark profil är musikern Zara Larsson som med sitt starka och raka sätt att stå upp för tjejers rättigheter har blivit en ikon och förebild för många. Många idrottsprofiler och skådespelare har också tagit plats inom den digitala marknadsföringen tillsammans med dessa nya profiler. Sociala medier har helt enkelt öppnat upp en ny värld.

Några andra profiler som verkligen har fått genomslag är de som är barn till kändisar likt Bianca Ingrosso. Hon har nästan en miljon följare på sitt Instagram och driver tillsammans med Alice Stenlöf en av Sveriges största poddar. Även de som är gifta med kända idrottsmän likt Maja Nilsson Lindelöf har lyckats bygga upp ett varumärke. De flesta av dessa profiler driver både sin egen blogg och har ett Instagram där de lägger ut bilder. En annan stor profil är Daniel Redgert som också driver en podd tillsammans med Margaux Dietz. De arbetar tillsammans med flera stora sponsorer.

Profiler som är här för att stanna

En sak kan vi konstatera och det är att de profiler som har lyckats bygga upp sitt varumärke är här för att stanna. Många av de som vi nämnt har flera hundratusen följare och har tjänat multum bara på att vara sig själva. Vi kommer förmodligen bara se fler profiler poppa upp inom den närmaste framtiden. Detta är en bransch med mycket hård konkurrens och det gäller att sticka ut för att synas. Alla kan idag bli en ledande profil tack vare sociala medier. Det svåra är att bygga upp en tillräckligt stark följarbas som leder till samarbeten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *