Nyheter och trender inom digital marketing

Digital marknadsföring är i ständig förändring vilket gör det viktigt för företag att hänga med i de senaste trenderna om de vill nå ut till sin målgrupp. För några år sedan var digital marknadsföring något som många företag ryckte på axlarna åt.

Idag är det i princip ett måste att integrera den digitala marknadsföringen i företagets strategi. För vissa kan det kännas överväldigande med det ständigt förändrade digitala landskapet, med dess tekniska utveckling, nya sociala forum och nya revolutionerande tekniker. Som företagare kan du inte längre endast finnas på Facebook och Instagram, du måste även anpassa din content efter rådande trender. Annars riskerar du att missa stora möjligheter.

  • Videos
  • Micro Moments
  • Artificiell Intelligens

Videos

Video har varit stort de senaste åren, men kommer att växa ännu mer. Cisco Visual Networking Index spår att år 2022 kommer hela 82 % av trafiken online utgöras av video. En video engagerar mer än en bild och mycket mer än en text. Ju mer engagerande din content är, desto mer uppmärksamhet från användaren får du. Användare spenderar i snitt 2,8 timmar per dag i mobilen, men koncentrationen är kort och extremt många intryck ges. Det gäller att stå ut i mängden och leverera något som fångar användarens uppmärksamhet. En välgjord video gör att användaren stannar längre på hemsidan vilket i sin tur gör att sidan rankas bättre i Google.

Videos hjälper konsumenterna att fatta köpbeslut och ökar konverteringarna. Rörligt innehåll är det framtida formatet för digitalt content. Det är viktigt att tänka på att de flesta idag surfar via mobilen och därför måste innehållet mobilanpassas. 94 % håller sin mobiltelefon vertikalt och därför är det viktigt för företag att producera vertikala videos. Instagram stories är ett bra exempel där vertikala videos används i marknadsföringssyfte. Där kan företag även ha livevideos vilket är ett bra sätt att engagera användarna. Även Youtube, LinkedIn, Facebook, Google och inte minst företagets egen hemsida är plattformar som är utmärkta för content i videoformat.

Micro Moments

Något som redan slagit igenom, men som vi kommer se betydligt mer av, är Micro Moments. Denna benämning kommer från Google och innebär att företag lyckas nå enskilda individer just där de är, när de behöver något. Individen är i centrum och företagen finns till för att lösa problemen precis när de uppstår. Det tidigare uttrycket “mobile first” byts nu ut mot “mobile only”. Här fokuserar vi på den enskilda konsumenten som alltid är uppkopplad via mobilen och på språng. Enligt Google så använder 88 % av användarna mobilen för att söka efter lokala företag. För att företag ska lyckas med dessa Micro Moments, gäller det att strategiskt förutse dessa.

Som företagare måste du alltså förstå när kunderna behöver din hjälp och när din produkt är svaret på deras fråga. Ett exempel kan vara om en användare letar efter en specifik restaurang i området eller en butik i närheten som säljer flipflops en solig sommardag. Här har företaget endast några få sekunder att övertyga användaren. Om ditt erbjudande inte är tillräckligt intressant kommer användaren snabbt gå vidare till nästa. Dessa Micro Moments kan ske på flera olika plattformar där användare söker efter information. Exempel på dessa är bland annat Google, Instagram och Facebook. Utgå från din målgrupp, var de befinner sig, vilka plattformar de söker information på etcetera.

Artificiell Intelligens

Artificiell intelligens, ofta förkortat AI, har varit stort de senaste åren, men vi har bara sett början av det. Chatbots är en vanlig form av AI som används av många företag. Dessa chatbots hjälper till att svara på frågor från kunder. Detta är framför allt användbart för företag som har många besökare. Chatbots samlar även in användardata vilket kan användas för att bättre förstå användarna och således utveckla företaget. AI kan användas till mycket, bland annat för att analysera användarnas sökmönster och konsumentbeteenden. Data från sociala medier och andra plattformar gör det möjligt för företag att bättre förstå användarresan och hur användaren hittade företagets produkter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *