Vilka kanaler finns för digital marketing?

Marknadsföring via digitala kanaler blir allt mer populärt idag och anledningen till detta är knappast förvånande. Idag har de flesta tillgång till en mobiltelefon eller dator och majoriteten använder dessutom sociala medier dagligen. Det finns med andra ord alla förutsättningar för att nå potentiella kunder och öka lönsamheten genom att annonsera via digitala kanaler. Men vilka är egentligen de vanligaste kanalerna för digital marknadsföring och framförallt – vilka är mest lönsamma? Det kan vara bra att veta innan du ger dig in i detta område, och det är precis detta vi ska titta närmare på i denna artikel.

  • Digital marknadsföring är större än någonsin.
  • Du kan göra reklam på många olika kanaler för att nå specifika målgrupper.

Google – världens största sökmotor

En av de allra vanligaste kanalerna för digital marknadsföring idag är sökmotorer. Varje dag gör människor runt om i världen omkring 500 miljoner sökningar på Google, så att synas högt bland sökresultaten kan vara avgörande för företagens framgång. Om du vill ranka högre bland Googles sökresultat har du två olika alternativ att välja mellan; SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmarknadsföring). De må låta lika, men de skiljer sig faktiskt åt en hel del. SEO behöver till exempel inte kosta en krona, medan SEM kan få dig att omedelbart synas längst upp bland resultaten omedelbart. Låt oss förklara hur det fungerar.

SEO, sökmotoroptimering, betyder att du optimerar din hemsida för att bli så attraktiv som möjligt i Googles ögon. Google gillar till exempel hemsidor som är snabba, som presterar bra i mobilläge och som har ett lättläst och informativt innehåll. Här jobbar du främst med sökord och fraser för att få Google att förstå att din sida innehåller information om det konsumenter faktiskt söker efter, samt med länkar för att visa att din sajt är trovärdig. Använder du dig av SEM, sökmarknadsföring, kan du “köpa” vissa sökord via Google Adwords och hamna överst i resultaten direkt, men då betalar du även för varje klick du får.

Sociala medier

Utöver sökmotorer är sociala medier, som till exempel Instagram, Facebook och YouTube, vanliga kanaler att annonsera på. Faktum är att detta kan vara en otroligt lönsam form av digital marknadsföring, då företag kan rikta reklam mot specifika målgrupper och därmed öka chanserna till konvertering (alltså att förvandla trafik till köp). Att göra annonser på Instagram eller Facebook är enkelt – det är bara att skapa en företagssida och välja vad du vill göra reklam för. Välj vilken målgrupp du vill vända dig till, hur länge annonsen ska vara aktiv och hur mycket du vill betala. Därefter kan du följa aktiviteten för annonsen på ett smidigt sätt.

Numera går det till och med att försörja sig på reklam via sociala medier och allt fler så kallade influencers dyker upp. Ju fler följare eller prenumeranter dessa influencers har, desto mer kan de ta betalt av företag. Ett företag kan till exempel kontakta en influencer och förslå ett samarbete. Då får personen med den stora följarskaran betalt för att göra reklam för en produkt eller tjänst i ett sponsrat inlägg eller i en video. Om ett företag till exempel säljer träningstillskott eller träningskläder kan det dessutom vara smart att samarbeta med en influencer som inriktar sig på just detta, då deras följare förmodligen har samma intresse.

Sammanfattning

Det finns mängder av olika kanaler för digital marknadsföring och de vi nämnde ovan är bara några. Utöver dessa kan du till exempel göra reklam i banners på tidningar eller betala andra att skriva sponsrade artiklar om din tjänst. Om du har en liten budget kan även länkar på olika forum vara ett sätt att göra reklam. På internet är allt möjligt, men en sak är i alla fall säker – digital marknadsföring är här för att stanna. Utforska olika kanaler och testa dig fram för att hitta en annonseringsmetod som passar just dig och ditt företag. Lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *